Essential Oil

Teks: Azrinbadrinas Abu Bakar & Bank Info Ronella Malaysia
Foto: Bank Info Ronella Malaysia

Saya mula mengenali 'Essential Oil' semasa mengikuti kursus membuat sabun beberapa tahun lepas. Banyak juga yang saya dapat belajar dari seorang cikgu yang berbangsa Cina, Angel Chung dan beliau tidak boleh berbahasa Melayu ketika itu. Saya juga mula mengenal carrier oil yang mempunyai pelbagai khasiat untuk kesihatan kulit. Selain kursus membuat sabun, saya juga berpeluang mengikuti kursus skin care dengan beliau. Dapatlah juga menimba pengalaman dan menambah ilmu di dada. 

Saya pernah mencuba menghasilkan losyen badan dan sunblock untuk kegunaan sendiri. 

Mesti ramai yang tertanya-tanya, apa sebenarnya Essential Oil ni? 


🌀SUMBER ESSENTIAL OIL 
Essential oil sebenarnya dihasilkan oleh minyak dari bahagian-bahagian yang berbeza daripada tumbuh-tumbuhan seperti bunga, sap, kulit kayu, akar dan batang. Ia boleh dihasilkan dari daun, seperti minyak pudina. Ia juga boleh dihasilkan dari kelopak, dan ada juga yang dibuat daripada kulit atau kayu, seperti Sandalwood. Jika apa yang dipanggil “essential oil” ini mempunyai apa-apa produk haiwan di dalamnya, ia bukanlah essential oil yang asli. Juga, essential oil yang sebenar tidak mengandungi bahan-bahan kimia dan sintetik. 

🌀Bagaimana proses menghasilkan Essential Oil? 
Essential oil biasanya dihasilkan melalui proses penyulingan minyak semula jadi yang ada dalam tumbuh-tumbuhan yang sangat pekat. Ia memerlukan sangat banyak tumbuh-tumbuhan untuk menghasilkan hanya sedikit essential oil. Atas sebab ini, kebiasaannya essential oil yang asli sangat mahal. Ia hanya memerlukan beberapa titik essential oil untuk memberikan kesan yang efektif. 🌀Bagaimana cara menggunakan Essential Oil? Kebanyakan essential oil tidak digunakan secara langsung pada kulit. Kebanyakannya dihidu melalui wap yang dihasilkan oleh diffuser. Lebih mudah, hanya titiskan beberapa titik essential oil pada tisu dan menghidunya. Essential oil juga boleh digunakan dalam minyak pembawa (carrier oil) untuk pelbagai kegunaan termasuk untuk urutan dan kegunaan pada kulit. Kadang-kadang essential oil juga boleh dimasukkan ke dalam tab mandi. 

🌀Bagaimana Essential Oil memberi kesan pada kesihatan? 
Apabila ia dihirup diudara, mereka akan ke sistem otak dan pergi untuk memberi kesan kepada semua sistem yang berkaitan. Ini termasuk sistem peredaran darah, sistem pernafasan, sistem endokrin, dan ingatan. Dalam aliran darah, ia juga memberi kesan kepada organ-organ dalaman. Apabila anda mempunyai rawatan urut dengan essential oil, jangan mandi atau mencucinya selama beberapa jam. Ini kerana sistem badan mengambil masa untuk menyerap minyak daripada kulit. Kedua-dua keadaan psikologi dan perubatan dapat dirawat dengan aromaterapi melalui penggunaan essential oil. Ada yang boleh menjadi sangat mahal, terutamanya mereka yang datang daripada tumbuh-tumbuhan eksotik. Walaubagaimanapun, dengan menggunakan beberapa titik seperti yang disyorkan, botol kecil boleh bertahan lama.  


Comments