Trip ke Miri : Hari Pertama

Teks: azrinbadrinas
Foto: koleksi sendiri

Trip ke Miri ini adalah seramai 13 orang. Saya bertolak dari rumah seawal 7.30 pagi untuk mengelakkan kesesakan walaupun kapal terbang adalah pada jam 10.45 pagi. Di kawasan perindustrian Bayan Lepas agak banyak kereta waktu itu, mujurlah saya membonceng motosikal, boleh juga mencelah-celah. Disebabkan itulah saya terpaksa menghadkan bag supaya sesuai untuk merempit nanti. Saya membawa 1 bag galas belakang dan 1 bag baju untuk perjalanan 4 hari 3 malam.

Penerbangan ke Miri transit selama 2 jam di KLIA. Penerbangan sepatutnya 1.15 petang lewat sehingga 1.45 petang dan tiba di Lapangan Terbang Miri lebih kurang 4 petang.

Bas dengan pemandu pelancong kami dari Th Travel and Tours telah pun menunggu untuk menghantar kami ke hotel Meritz. Dalam perjalanan ke hotel sempat juga singgah di Sarawak Handicraft. Barang-barang cenderamata seperti gelang manik, rantai kunci, bag, tshirt dan macam-macam lagi ada dijual di sini. Saya sempat juga survey harga kain batik di situ. Saya rasa harganya agak berpatutan.

Sambil menunggu pemandu pelancong kami check-in  bilik, sempat juga menjenguk jiran sebelah hotel, rupanya ada Bintang Mall, Parkson dan Giant.

Beginilah bilik kami di tingkat 16, dapat juga merasa bilik eksekutif. Kadar bilik ialah dari RM 160. Sarapan kami adalah di tingkat 17. Dengan bilik yang sangat selesa, balik saja makan malam di Jasmine Cafe, lebih kurang 5 minit dari hotel kami menginap, terus mata pun terlelap.

Banyak juga agensi dan jabatan yang mengadakan seminar, kursus dan lain-lain acara di sini antaranya, Petronas Carigali Malaysia, Jabatan Agama Islam, Giat Mara dan lain-lain.