Teks: azrinbadrinas
Foto: google


Puasa-puasa ni, tengok gambar makanan memanglah telan air liur. Tengok pulak gambar tomyam dalam mangkuk tu. Macam sedap je.

Inilah menu saya seisi keluarga semalam. Balik kerja, pergi kedai nak beli karot, suami pulak kata kita terus ke pasar ramadan. Dalam hati berkata, pukul berapa nak mula masak ni, sekarang dah 5.30 petang. Pasar ramadan hanya beli air soya dan satu set kuih seri muka.Beli banyak-banyak takut tak terhabis pulak.

Sampai je rumah, lepas mandi dan solat terus je bersilat kat dapur, sambil-sambil tu let the washer machine basuh baju. Untuk menu semalam sempat jugak masak tomyam, kailan ikan masin dan telur dadar.

Mudah aje nak masak tomyam versi azrin ni. 

  1. Masuk air dalam periuk. Nyalakan api.
  2. Tambah kiub pati ayam, serai yang diketuk dan lengkuas. Tambah juga 3 biji tomato supaya ada rasa masam sikit. Masuk tomato awal supaya dia lebih sebati. Kalau rajin boleh saja blendkan sikit tomato tu. (Saya lebih suka guna tomato dari limau nipis/limau kasturi atau air asam jawa. sebab tu tomyam saya anak-anak boleh buat sarapan pagi)
  3. Masukkan perencah tomyam. Saya guna perencah tomyam seperti di bawah. Saya pernah try perencah yang lain-lain, tapi rasanya tidak sesedap perencah tomyam thai ini.
4. Saya tambah semangkuk daging yang dipotong kecil. Teruskan masak sampai daging empuk.
5. Masukkan karot dan bunga kobis. (ini kegemaran anak-anak saya). Masukkan juga daun limau purut (saya tak masuk, sebab tak ada)
6. Masukkan garam secukup rasa.
7. Bila dah mendidih, tutup api.
8. Selamat mencuba.

Senang saja kan nak masak tomyam. Dalam masa setengah jam pun dah boleh siap.
 

Comments

  1. Assalamualaikum. Azrin,dimana beli perencah tomyam thai ini?

    ReplyDelete

Post a Comment