Resipi Congo Bar

Teks: Azrinbadrinas 
Foto: Chef Khairi Mansor


Assalammualaikum. Apa khabar pengunjung blog RIS hari ini? Saya doakan semoga anda semua sihat-sihat selalu di dalam rahmat dan keberkatan Allah.

Pagi ni sempat saya belek muka buku, dan ternampak resepi congo bar dari Chef Khairi Mansor. Gambar congo bar chef Khairi ini nampak kaya dengan coklat cip kan? Itu yang membuatkan kanak-kanak suka. Orang dewasa lagi suka.


Saya pernah cuba buat congo bar ni sekali. Resepinya ambil dari rakan blogger juga dan lebih kurang sama dengan resepi di bawah. Rasanya lebih kurang macam brownies, mungkin ini versi brownies putih kot.

Saya gantikan coklat cip dengan milk chocolate compound yang dipotong dadu dan saya kurangkan gula. Saya tak letak kekacang sebab anak-anak tak suka. 

Bagi saya, resepi ini sangat mudah disediakan, tak perlu guna mixer pun. Bahan-bahan pun senang dicari. Bolehlah kita semua cuba untuk hidangan hari raya nanti.

Mari kita kongsi resepi congo bar dari Chef Khairi Mansor.

CONGO BAR
315 gm tepung gandum
2 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
150 gm butter
320 gm gula perang - boleh kurangkan
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
250gm chocolate chips
1 cawan kacang pican atau apa2 kekacang
Kepingan badam untuk taburan

Cara :
- Ayak tepung, baking powder dan garam dalam bekas besar dan ketepikan.
- Dalam bekas lain campurkan gula perang bersama mentega dan kacau rata
sehingga gula melarut.
- Masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar sebati.
- Masukkan esen vanila.
- Masukkan tepung , baking powder dan garam yang telah di ayak dan kacau rata.
- Akhir sekali masukkan chocolate chips dan kekacang dan gaul sempurna.
- Ratakan permukan adunan dan taburkan kepingan badam dan chocolate chips jika
- Bakar dlm loyang 12x12 yang telah digris dgn butter dan dialas dgn kertas minyak.
- Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 30 minit atau sehingga permukaan kuning keemasan.Jangan terlebih bakar

Comments